Hanoi

Geplaatst op

Terug in de drukte en hectiek van de stad! Heel veel toeterende auto’s en brommers: dat ga ik missen als weer in Nederland ben! Vooral nu tijdens Têt-holiday is het extra druk in de stad. Toch heb ik genoten van Hanoi. De oude stad, met z’n heel veel kleine winkeltjes, oude panden en mooie tempels.
Hanoi is ook een toeristische stad: veel Europeanen, Chinezen en natuurlijk ook veel Vietnamezen. en ook ik maakte daar een paar dagen deel van uit!
Eerst maar eens het Mausoleum na Ho Chi Minh bezocht: aangesloten aan een ellenlange rij, die gelukkig wel bleef lopen! Rugzak en camera ingeleverd en ook maar gaan lopen. Je kan je niet voorstellen hoe snel zo’n lange rij oplost: in een half uur hadden we “Ome Ho” gezien en had ik m’n rugzak en camera terug! Nog even door het museum gelopen, met huisje, kantoor, auto’s en de prachtige tuin van Ome Ho. Het zegt allemaal niet zoveel, maar als je in Hanoi bent hoort dit er toch wel bij.
Na dit bezoek zijn we naar de Temple of Literature gegaan. volgens de reisgidsen zou dit een oase van rust moeten zijn, maar niet tijdens Têt-holiday! Wat was het hier druk! Al die mensen, die een zegen over het nieuwe (school)jaar vragen! Hier hebben we een prachtige ceremonie voor de MoederGod meegemaakt en rondgewandeld in tuinen en tempels.
Natuurlijk hebben we ook nog door de oude stad gestruind en daar een aantal oude huizen bezocht.
Met de hele groep zijn we nog naar het traditionele waterpoppen theater geweest: heel leuk om te zien, en begeleid door live muziek en zang!
Als laatste ons afscheidsdiner genuttigd: heerlijk gegeten in een ietwat lawaaierig (waren we zelf de oorzaak van 😊) locatie!
Vanmorgen gaan we nog naar het vrouwen museum en vanmiddag weer op weg naar het vliegveld!
Het was een heerlijke vakantie!